esnek beden, esnek zihin!

Standard

2009-2010 tum fotolar 006Yogaya başlamadan önce herkesin kafasında sadece bir soru vardır. Yoga yapabilecek kadar esnek miyim? O kadar zor, şekilden şekle girilen hareketleri ben nasıl yapabileceğim? Yıllardır esnetmedim bedenimi. Sahi esneklik neydi?
Birçok eğitmen gibi ben de derslerimde esneklikle ilgili sorularla karşılaşıyorum. Birçok kişi, yogada esnekliğin önemli olduğunu düşünüyor. Asanaların esneklik sayesinde yapılabildiğini, esnek olmazsak yoga yapamayacağımıza inanıyorlar. Oysa yoganın esneklikle hiç ilgisi yok. Yani var da yok. Bizler, yogadan ve asanalardan bahsediyoruz. Amacımız, ömrümüz elverdiğince sağlığımızı korumak ve güçlü ve sağlıklı bir bedenle yoga yapabilmek. Yani 90 yaşında bile, 30 yaşındayken yapabildiğimiz yoga asanalarını yapmak. Bunun için de bedenimizi güçlendirmemiz, esnetmemiz ama sınırlarımızı da bilmemiz gerek. Esneklik, sadece sağlıklı bir beden ve zihin için ihtiyaç duyduğumuz bir nitelik. Ancak olmazsa olmaz bir koşul değil.
Esneklik ne demek? Teknik bir açıklamayla, esneklik bir eklem etrafındaki hareket alanı ( R.O.M. — range of motion) olarak tanımlanır. Her eklemde, performans için gerekli olan bir hareket alanı vardır. Tüm sportif aktivitelerde hareketin özelliğine göre yeterli ölçüde STRECHING – ESNETME VE GERDİRME egzersizlerini uygulamak verimliliği, vücut esnekliğini ve çalışma zevkini arttırarak aynı zamanda sakatlanma riskini önlemektedir.
Peki, ne kadar esnek? Ya da vücudumuzun hangi bölgeleri daha esnek ya da gergin? Esneklik, bedenimizin bölgelerine göre farklılık gösterir. Vücudumuzun en esnek noktaları kaslarımızdır. Kaslarımızı esnettikten sonra sıra ligament, tendon ve fasya gibi bağ dokularına ve en son da kemiklere gelir. Kaslarımızdaki elastin oranı (esneklik) diğer beden yapılarına göre daha fazladır. Fasyamız, ligament ve tendonlara göre daha esnektir. Ligament ve tendonlarımızın daha güçlü ve sıkı olmaları gerekir, bu da kolojen denen diğer proteinin daha fazla olması demektir. Yani daha basit bir açıklamayla, bedenimizde en esnek yerimiz kaslarımızdır. Bu nedenle, herhangi bir stretching dersinde ya da yoga derslerinde öncelikle kaslara odaklanılır. Fasya, ligament ve tendonlarımızı ancak yin yoga gibi asanalarda uzun süreli beklediğimiz ve kaslarımızı kullanmadığımız, onları rahat bıraktığımız zaman esnetebiliriz.
Zaten tüm mesele de budur. Kaslar, öyle ya da böyle esnetilebilir. Ancak bir kişinin esnekliği sadece kaslarla sınırlı değildir. Eğer fasya, ligament ve tendonlar gibi bağ dokularımızı esnetmezsek zaman içinde vücudumuzdaki bu dokular birbirine yapışıp esnekliğimizi azaltabilir. İşte bu nedenle, bedenimizdeki bu derin bağ dokularını esnetmek de çok önemlidir.
Tabii ki esnekliğimizi zaman içinde bazı nedenlerle kaybedebiliriz. Bu nedenleri, yaş, hareketsizlik, vücut tipi ve güç çalışması olarak sıralayabiliriz. Ayrıca, kişilerin esnekliği cinsiyete göre de değişir. Kadınlar, erkeklere nazaran daha esnektir ve eklem ve kemik yapımız ve genetik kodlarımız farklı olduğundan, esneklik göreceli bir tanımdır. Üstüne üstlük kadınların menstrüasyon, yumurtlama, hamilelik ve doğum gibi hormonal değişikliklerle daha esnek olabildikleri de bir gerçek.
Tüm bu nedenler göz önüne alındığında, esnekliğin yoga için bir ölçüt olmadığını görebiliriz. Esnek olmak, yogada, tabi ki bir avantaj ama olmazsa olmaz bir koşul değil.
Peki, esneklik neden önemli? Ya da kaslarımızı, fasya, ligament ve tendon gibi bağ dokularımızı esnetmek neden gerekli? Çünkü esneklik kas ağrılarını azaltır ve sakatlanma riskini azaltır. Ayrıca kişileri hem fiziksel olarak hem de ruhsal olarak rahatlatır. Bedenimizi esnetmek, kaslarımızı daha esnek ve güçlü yapar, eklemlerimizde oluşan baskıyı azaltır, duruş bozukluklarımızı düzeltir, bedenimizin hareket kabiliyetini artırır ve zihnimizi rahatlatır.
Şu ana kadar, esnekliğin sadece fiziksel faydalarından bahsettik. Peki, esnekliğin ruhsal ve zihinsel faydaları yok mu? Olmaz olur mu? Bedenimiz esnediği zaman, ruhumuz ve zihnimiz de esner. Çevremize daha farklı bakmaya başlarız. Daha geniş ve esnek bir bakış açımız olur. Olaylara daha sakin yaklaşırız. Tavırlarımız ve tepkilerimiz değişir, daha esnek ve sakin tepkiler veririz.
Sonuç olarak, esnemek tabi ki önemli. Esnek olmak da aynı şekilde. Ama yoga asanaları için olmazsa olmaz bir koşul değil. Dikkatinizi çekerim, sadece yoga asanaları için. Ancak, zihinsel ve ruhsal olarak esnek olmak sadece yogada değil aynı zamanda günlük hayatımızda da çok önemli. Daha esnek bir hayat yaşarsak her şey çok daha kolay, eğlenceli, rahat, huzurlu olacaktır ve mutluluk bizden o kadar da uzak kalmayacaktır. Sadece azıcık bir zihinsel ve ruhsal esneme… Hepsi bu…

Reklamlar

About burcuyircali

Hayata bambaşka bir meslek dalında atılmış ve 30 yaşından sonra kendini yoga dünyasının içinde bulan biri... Günde üç vardiya halinde bilgisayar başında ingilizce haber yazan biriyken, sırt ve bel ağrılarından muzdarip olup bir anda kendini yogada bulan ve kıpır kıpır yaşantısını yogayla sakinleştiren biri... Son beş yıl içinde yogayla dinginleşen, ve aslında kendini bulan biri... Tüm bu nedenlerden dolayı, yoga eğitmeni olmaya karar veren, hayatının akışını bir anda değiştiren, yoga önündeki tüm engelleri kaldıran ve kendini tamamen yogaya adayan biri... Sürekli yoga içinde olmayı, birşeyler okumayı, yaratmayı, insanlarla yogayı paylaşmayı ve yaşamayı seven biri... Gezmeyi, değişik deneyimler edinmeyi, okumayı, bazen yalnız başına kalmayı, bazen de etrafında binlerce insan olmasını seven biri... Kısacası herkesten bir parça içeren, herkes gibi olan biri...

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s